Gadis Lump0h Separuh Badan Selepas Tindik Hidung, Terpaksa Berk3rusi Roda Seumur Hidup

Seorang gadis dari Brazil terpaksa menggunakan kerusi roda seumur hidupnya selepas lump0h separuh badan akibat jangkit4n bakt3ria ketika menindik hidungnya pada Julai 2018.

Menurut Layane Dias, 20, berkata, lubang tindik di hidungnya itu berdar4h dan bengkak pada mulanya dan dia menyangka tiada sebarang masalah yang serius dan ia hanyalah perkara biasa.

Namun, Layane kemudian mengalami demam beberapa hari dan selepas pulih, dia mula merasa kesakit4n yang serius di bahagian kakinya.

Kes4kitan di kakinya itu kemudian menyebabkan kakinya tidak merasa apa-apa. Keadaan itu membuatkan dia tidak dapat berjalan seperti orang biasa.



Layane cuba mendapatkan rawatan di hospital. Setelah didiagn0sis, doktor menemui bakt3ria Staphylo coccus di dalam aliran dar4hnya.

Layane berkata, doktor ada bertanya kepadanya jika dia ada mengalami sebarang kecederaan di hidungnya kerana bakt3ria itu kebiasaannya ditemui di bahagian itu.

Layane kemudian mengakui ada menindik hidungnya seminggu sebelum kejadian itu berlaku.

"Saya ingatkan ia bengk4k biasa, tetapi ia menyebabkan saya demam. Saya rawat sendiri dan letak krim di atasnya. Seminggu kemudian ia hilang.

"Tetapi saya tidak dapat merasa apa-apa dari bahagian dada ke bawah kaki," kata Layane.





Berikutan itu, Layane terpaksa menjalani pembed4han kec3masan dan pakar neuro, Oswaldo Ribeiro Marquez berkata, sepanjang 15 tahun berkhidmat dalam bidang perubatan, dia tidak pernah melihat kes seperti ini yang berpunca dari menindik hidung.

Pemb3dahan itu berjaya menghalang j4ngkitan itu merebak tetapi Layane tidak dapat menggunakan kedua-dua belah kakinya seperti sebelum ini.

Setelah dua bulan kemudian, Layane dibenarkan keluar dari hospital dan terpaksa menerima hakikat yang dia akan menggunakan kerusi roda seumur hidup.

SUMBER : Daily Mail

Nota : Jika Anda Rasa Artikel Ini Menarik Mohon Kongsikan Kepada Rakan Rakan Anda Di Facebook Dan Jangan Lupa Untuk Like dan Terus Ikut Kami Di Lubok Cerita Express